Täsmällinen julkaisuväli, joka on lyöty lukkoon vuoden alussa, ennakoiden kaudet, kampanjat, juhlapyhät, lanseeraukset ynnä muut. Vai sähköpostimarkkinointia fiiliksen mukaan?
Saatat ehkä yllättyä, mutta itse menen enemmän fiiliksen mukaan – ja aion kannustaa myös sinua siihen. Tietyin ehdoin tosin.
Olen kova suunnittelemaan. Teen aikatauluja, kirjoitan ylös konkreettisia tavoitteita ja päivämääriä tavoitteiden saavuttamiselle. Visioin ja kirjaan ylös, mitä kohti olen menossa pitkällä aikavälillä. Laadin strategioita.
Ja sitten: unohdan suunnitelmani. Jätän excelit ja sisältösuunnitelmat pölyttymään kansioihinsa.
”Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.”
Kuten rakas kälyni sanoo. (Tämä ei luultavasti ole hänen oma keksintönsä, mutta häneltä minä sen kuulin.)
Miksi edes suunnitella, jos suunnitelmia ei noudata? Onko suunnittelu oikeastaan hukkaan heitettyä aikaa?
Ei ole. Suunnitteleminen auttaa hahmottamaan, mitä kohti on menossa ja mitä sinne pääseminen ehkä vaatii. Se auttaa kirkastamaan itselle, miksi jotain asiaa, kuten sähköpostimarkkinointia, yleensä ryhtyy tekemään.
Jos olet yksinyrittäjä, tiedät, että tämänkaltaiset suunnitelmat jäävät usein akuutimpien asioiden jalkoihin.
Vaikka tahtotila on kova, tavoitteet aitoja ja osaaminen olemassa, moni asia kiilaa väistämättä tielle. Sähköpostimarkkinointiviestin dead line joustaa, kun kirjanpitäjä hiillostaa puuttuvien kuittien kanssa tai asiakas haluaa sitä tai tätä.
Varaudu kuolemanlaaksoon
Suunnitteluvaiheessa kaikki on yleensä mahdollista – ideoita ja aikaa on, ja luottamus omaan tekemiseen on korkealla. Todellisuus iskee nopeasti, kun aika ei riitäkään suurten visioiden toteuttamiseen. Mitä silloin tapahtuu?
Sähköpostimarkkinoinnista tulee painostava möykky, pakko ja velvollisuus. Huono omantunto piinaa, kun jälleen yksi julkaisusuunnitelmaan merkitty viesti jää kirjoittamatta. Kiireessä ja velvollisuudentunnosta ehkä lähetetään joku, mikä tahansa viesti.
Ei kovin hedelmällistä. Eikä ehkä kovin tuloksellista.
Alun innostuksen jälkeen koittaa kuolemanlaakso. Aika ei riitä, lista ei kasva, tuloksia ei vielä näy. Unohtuu, että sähköpostimarkkinointi on maraton eikä pikamatka. Motivaatio laskee. Kirjoittaminen tökkii. Todellisuus ja arki eivät ole sellaisia kuin suunnitteluvaiheessa visioi.
Tiedosta jo suunnitellessasi, että alun jälkeen koittaa vaikeampi vaihe. Muista myös, että vaikean vaiheen yli voi päästä!
(Jatka lukemista…)

Luota prosessiin ja anna mennä
Olen itse melko intuitiivinen kirjoittaja, varsinkin kun puhutaan tarinoista ja tarinallisesta sähköpostimarkkinoinnista.
En useinkaan tiedä mikä on lopputulos, kun alan kirjoittaa sähköpostimarkkinointiviestiä. Minulla saattaa olla mielessäni tarina ja aasinsilta siitä palveluuni, mutta usein viesti muotoutuu täysin toisenlaiseksi. Tarina ei taivu suunnitelmaani. Joskus tarina vaihtuu täysin toiseksi.
Stephen King kuvaa kirjoitusprosessiaan kirjassaan Kirjoittamisesta. Hän kertoo, että ei voi esimerkiksi pakottaa tarinoidensa henkilöitä toimimaan tietyllä tavalla, vaan ne alkavat niin sanotusti elää omaa elämäänsä kirjoitusprosessin aikana.
Olin pitkään tuskaillut oman kirjoitustapani epäortodoksisuuden kanssa, kunnes Stephen King antoi minulle luvan ja suorastaan kehotti kirjoittaa juuri siten. Lopputulos on yleensä parempi, kun antaa intuition viedä eikä pakota tekstiä ennalta määriteltyyn muottiin.
Kirjoittaminen on ajattelun väline. Kannattaa aloittaa ja antaa mennä. Joskus syntyy timanttia, joskus jotain ihan muuta. Kun kirjoittaa paljon, taidot kehittyvät, luottamus omaan osaamiseen kasvaa, nopeus kasvaa ja tekemisestä tulee kivaa.
Inspiroivaan ja mielekkääseen työtehtävään tarttuu helpommin. Sen takia spontaanisuuden ja inspiraation merkitystä ei pidä väheksyä – vaikka se tarkoittaisi poikkeamista suunnitelmasta. Tavoite on edelleen kirkkaana mielessä, vaikka askeleet sitä kohti kulkevat hieman erilaista reittiä kuin suunnitteli.
Yrityksesi on Sinun!
Kannattaako sähköpostimarkkinointia siis suunnitella vai tehdä fiiliksen mukaan?
Sekä että. Suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus pitävät tekemisen jollain tavoin kurssissa. Sen avulla huolehdit, että sähköpostimarkkinointi pysyy prioriteettilistalla riittävän korkealla. Se auttaa sinua raivaamaan kalenterista tilaa kirjoittamiselle.
Inspiraatio ei yleensä ilmesty odottelemalla, vaan on keksittävä keinoja ”pakottaa” itsensä aloittamaan. Parhaimmillaan tavoitteet, aikataulut ja strategiat kannustavat ja sysäävät alkuun, eivät rajoita ja ahdista.
Samaan aikaan tietynlainen suunnittelemattomuus ja spontaanius, fiiliksen mukaan tekeminen ylläpitää tekemisen hauskuutta. Kun tekemisestä nauttii itse, se välittyy vastaanottajille. Viestit ovat aidompia, kiinnostavampia ja persoonallisempia. Ja sen takia tehokkaampia myös tuloksen näkökulmasta.
Minun ohjeeni siis on: Tee se suunnitelma. Mutta pidä myös kiinni vapaudestasi olla luova.
Sehän tässä yrittäjyydessä on parasta – voi ihan itse päättää mitä, miten ja milloin tekee!
P.S. Tässä artikkelissa muutama konkreettinen neuvo, jos kirjoittaminen tai sen aloittaminen tökkii.
Vastaa