Onko asiakkaasi impulssiostaja vai jahkailija?

Katso alla olevaa nelikenttää. Mihin tuotteesi sijoittuu kallis–halpa-akselilla? Entä millainen on keskiverto asiakkaasi, onko hän harkitseva vai tekeekö hän nopeita päätöksiä?

Nelikentän pystyakselilla on tuotteen hinta, halpa vai kallis. Vaaka-akselilla kuvataan, onko ostaja impulsiivinen vai harkitseva. Molemmat tekijät vaikuttavat, kuinka paljon kontakteja tarvitaan ostopäätöksen tekoon.
Mihin tuotteesi sijoittuu halpa–kallis-akselilla? Kuinka paljon harkinta-aikaa asiakkaasi tarvitsee ostopäätöksen tekemiseen?

Olet ehkä kuullut väitteen, että tarvitaan keskimäärin seitsemän toistoa ennen kuin henkilö on valmis tekemään ostopäätöksen.

Uutuusleivän kokeileminen on ehkä helppo ja nopea päätös. Asunnon osto vaatii yleensä enemmän harkintaa sekä tietoa päätöksen tueksi.

Tuotteen rahallisen arvon lisäksi päätöksenteon nopeuteen vaikuttaa myös ostajan luonne sekä muut muuttujat.

Sähköposti on suoramarkkinointia

Paras uutinen on tämä: Sähköpostimarkkinointi toimii sekä nopeille että hitaille päätöksille ja päätöksentekijöille.

Yksi sähköposti juuri oikeaan aikaan juuri oikealla henkilölle voi joskus riittää.

Suurin osa päätöksistä ei kuitenkaan tapahdu näin nopeasti. Suurin osa ei ole valmis ostamaan ensimmäisestä kontaktista, oli kyse sitten somemainoksesta, tv-mainoksesta, sähköpostista tai puhelinsoitosta.

Sähköposti toimii pitkäjänteisenä sillanrakentajana. Sinä päätät, milloin lähetät viestin ja mikä sen sisältö on. Omistat yleisösi eikä viestisi näkyvyys ole kiinni algoritmeista. Näkyvyys ei ole kiinni siitä, sattuuko asiakkaasi olemaan oikeaan aikaan tv-mainoksen äärellä tai sattuuko hän näkemään lehti-ilmoituksesi.

Kun saat hänet listallesi, sinulla on suora yhteys häneen silloin, kun haluat. Voit lähettää hänelle ne seitsemän kampanjaviestiä ja enemmänkin.

Kuinka monta toistoa on tarpeeksi?

”Ostaisitko tältä henkilöltä käytetyn auton?” Ostaisiko asiakkaasi sinulta palvelun X?

Kysymys on luottamuksesta. Oletko sinä ja yrityksesi se, jolta asiakas on valmis tekemään hankinnan? Kuka olet ja voiko sinuun luottaa?

Sähköpostimarkkinointi on parhaimmillaan juuri suhteen ja luottamuksen rakentaja. Voit kertoa viesteissä jotain vähän syvällisempää, jolloin asiakkaasi oppii tuntemaan sinut ja arvosi.

Sähköpostimarkkinointi on heille, jotka haluavat ja jaksavat rakentaa pitkäaikaista suhdetta ja luottamusta asiakkaisiin.

Lankeamme helposti harhaan, että kun asian on sanonut kerran, se on sanottu. Todellisuudessa asiat eivät useinkaan jää ensimmäiseltä kuulemalta mieleen, ainakaan täysin ja sellaisenaan. Ainakaan pitkäksi aikaa.

Se mikä meille itsellemme tuntuu saman asian toistamiselta ja toitottamiselta, on asiakkaalle usein tarpeellista ja hyödyllistä kertausta.

Jaa tämä sivu:

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *