Puhun monessa yhteydessä viihdyttävästä sähköpostimarkkinoinnista, mutta mitä se oikeastaan tarkoittaa.
Tarkoittaako viihdyttävyys, että viestien on oltava hauskoja?
Se voi tarkoittaa sitäkin, mutta vain ja ainoastaan, jos se on sinulle luontainen tyyli kirjoittaa muutenkin.
Olen valinnut käyttää termiä ”viihdyttävä”, mutta yhtä hyvin voisin puhua esimerkiksi tarinallisesta sähköpostimarkkinoinnista tai kiinnostavasta sähköpostimarkkinoinnista.
Viihdyttävä tarkoittaa ennen kaikkea, että viesti on kiinnostavaa luettavaa. Siinä on jotain, jonka takia viesti avataan ja luetaan ensimmäistä riviä pidemmälle.
Viihdyttävä on tylsän vastakohta.
Jos saan sähköpostin ystävältä, perheenjäseneltä tai asiakkaalta, luen sen joka tapauksessa. Jos saan sähköpostin yritykseltä, jonka sähköpostilistalle olen syystä tai toisesta liittynyt, luen viestin ainoastaan, jos se on kiinnostava.
Toimiiko tämä minun alallani?
Jos yrityksesi on esimerkiksi hautaustoimisto, ”viihdyttävyys” ei välttämättä ole oikea termi sähköpostimarkkinointiin. Sähköpostimarkkinointisi voi silti olla tarinallista. Se voi olla informatiivista ja asiallista olematta kuitenkaan tylsää.
Esimerkiksi oman yrityksen arvoja voi kertoa tarinoiden avulla. Hautaustoimisto voi kertoa käytännön esimerkkien avulla vaikkapa, miten juuri heidän yrityksensä kohtaa omaiset ja tekee vaikean asian hoitamisen asiakkailleen vähän helpommaksi.
Väitän, että kiinnostava viesti on tylsää viestiä parempi – alalla kuin alalla.
(Lue lisää vinkkejä sähköpostimarkkinoinnista eri aloilla.)
Näin teet sähköpostimarkkinoinnista viihdyttävää – eli kiinnostavaa ja vähemmän tylsää
- Kerro tarinoita. Tarina kiinnittää huomion ja jää mieleen.
- Kirjoita omalla persoonallisella äänelläsi. Oma ääni tekee viestistäsi inhimillisen. Erotut massasta ja geneerisestä tekoälyllä tuotetusta sisällöstä.
- Kerro jotain hyödyllistä. Anna lukijalle syy avata viesti. Tarjoa vinkki, näkökulma tai käytännön neuvo, joka auttaa häntä jollain tavalla.
- Myy vähän vähemmän. Pelkät ”Osta osta osta!” -viestit karkottavat nopeasti ne potentiaalisetkin asiakkaat. Kerro jotain, jonka avulla vastaanottaja oppii tuntemaan sinut, yrityksesi ja arvosi. Se rakentaa suhdetta ja luottamusta.
- Tunne asiakkaasi ja puhuttele juuri häntä. Osoita, että ymmärrät hänen haasteensa.
- Yllätä. Kerro jotain, mitä vastaanottaja ei osaa odottaa. Tai kerro tavanomainen asia odottamattomalla tavalla.
Tarkoittaako viihdyttävä sähköpostimarkkinointi siis vitsien kertomista?
Ei tarkoita.
Huumori on vaikea tyylilaji. Varsinkin kirjoitetussa tekstissä väärinymmärryksen riski on suuri. Huumori saattaa myös jakaa voimakkaasti mielipiteitä.
Jos huumori on sinulle luonteva ja ominainen tyyli kirjoittaa, voit tehdä sitä myös sähköpostimarkkinoinnissa. Jos ei, valitse paremmin sinulle sopiva tyyli ja ääni.
Viihdyttävyys tarkoittaa tylsän vastakohtaa, ei vitsien kertomista!

Tutustu Printrovertin Sähköpostisirkukseen! Sirkus on kuukausiklubi, jossa autan yrittäjiä muun muassa viihdyttävän sähköpostimarkkinoinnin tekemisessä.
Vastaa