Sähköpostimarkkinointi: Näin valitset sinulle sopivan ohjelman

Yksi iso kysymys sähköpostimarkkinoinnin aloittamisessa on oikean ohjelman valinta.

Vertailuun kannattaa uhrata hieman aikaa ja vaivaa. Ohjelman vaihtaminen myöhemmin on mahdollista, mutta säästyt yhdeltä ylimääräiseltä työtehtävältä, jos onnistut valitsemaan heti sinun tarpeisiisi sopivan vaihtoehdon.

Arvioi ainakin näitä asioita:

Haluatko aloittaa ilmaisella ohjelmalla vai investoida heti?

Sähköpostimarkkinointiohjelmissa on yleensä eri hintaluokan ratkaisuja, monessa myös ilmainen versio.

Ilmaisella pääsee usein alkuun, jos vasta kokeilee ja opettelee sähköpostimarkkinointia, eikä omista vielä suurta sähköpostilistaa.

Jos aloitat ilmaisella, katso jo nyt, millainen on valitsemasi ohjelman seuraavan hintaluokan vaihtoehto. Ilmaisen version voi joutua vaihtamaan esimerkiksi, kun tietty määrä sähköpostiosoitteita tulee täyteen.

Ilmaisissa ohjelmissa et yleensä voi poistaa ohjelmistoyrityksen logoa viesteistä tai lomakkeista. Eli ilmaisen ohjelman ”hinta” on, että mainostat samalla palvelun tarjoajaa.

Maksullisissa ohjelmissa on enemmän ja parempia ominaisuuksia kuin ilmaisissa. Esimerkiksi automaatio-ominaisuudet ovat laajemmat ja A/B-testaus saattaa olla mahdollista vain maksullisissa ohjelmissa.

Maksullinen ohjelma ei ole huono sijoitus, jos kassa antaa myöden ja alat tosissasi tehdä sähköpostimarkkinointia. Jos olet epävarma, aloita ilmaisella.

Haluatko suomalaisen tai suomen kielellä toimivan ohjelman?

Suomalaisen sähköpostimarkkinointiohjelman käyttö voi olla helpompaa, jos englanninkielinen aihesanasto ei ole kovin tuttua. (Lue täältä Sähköpostimarkkinoinnin sanasto, johon olen koonnut, suomentanut ja selittänyt keskeisiä termejä.)

Suomalaiselta yritykseltä saat myös asiakaspalvelua suomeksi.

Huomaa, että suomalaiset ohjelmat ovat maksullisia, myös niiden pienimmät ratkaisut.

(Suomalaisia ohjelmia esim.: lianatech, creamailer, emaileri.)

Mitä integraatioita haluat tai tarvitset?

Varmista, että sähköpostimarkkinointiohjelma on yhteensopiva kotisivualustasi kanssa. Yleensä on.

Onko sinulla verkkokauppa? Jos verkkokauppa-alustan ja sähköpostimarkkinointiohjelman voi integroida, voit lisätä verkkokaupan asiakkaat suoraan sähköpostilistallesi.

Käytätkö crm-ohjelmaa tai haluatko sähköpostimarkkinointiohjelman, jossa on myös crm-ominaisuuksia? (Esim.: pipedrive, ActiveCampaign)

Käytätkö jotain muita ohjelmia, joiden yhdistäminen sähköpostimarkkinointiohjelmaan voisi olla hyödyllistä? Esimerkiksi sosiaalisen median kanavat tai graafisen suunnittelun ohjelmat.

Tukeeko sähköpostimarkkinointiohjelma automaatioita?

Tämä on tärkeä asia varmistaa!

Esimerkiksi MailChimp-ohjelman ilmaisversiolla ei voi rakentaa automaatioita. (Jos haluat MailChimpin, suosittelen tämän takia maksullista versiota.)

Voiko automaatioita tehdä yhden vai useampia? Esim. Kitin ilmaisversiolla voi tehdä vain yhden automaation. Se voi riittää alkuun, mutta jossain vaiheessa tarvitset ehkä lisää.

Ilmaisista ohjelmista ainakin MailerLitella voi tehdä useita automaatioita.

Tarvitsetko useita käyttäjäprofiileja?

Yksinyrittäjänä et ehkä tarvitse. Isommassa yrityksessä saatat tarvita.

Ilmaisessa tai edullisimmassa versiossa käyttäjäprofiilien määrä on usein yksi.

Mikä ohjelma on miellyttävä käyttää?

Lopulta ratkaisevaa voi olla, mikä sähköpostimarkkinointiohjelma on juuri sinulle helppo ja miellyttävä käyttää.

Ota muutamasta ohjelmasta kokeilujakso (myös maksullisista saa usein maksuttoman kokeilun), tutustu ja vertaile. Ovatko valikot selkeitä, löydätkö tarvitsemasi, millaisia valmiita pohjia ohjelmassa on, millaista niiden muokkaaminen on jne.

Voit esim. katsoa kokeneempien käyttäjien ohjevideoita youtubesta, niin näet, miten ohjelma käytännössä toimii.

Huomaa, että monet ohjeet ovat ohjelmistoyritysten omia videoita ja muiden tekemät arvostelut maksettua sisältöä. Tässä ei ole mitään väärää, mutta käytä omaa harkintaa, kun katsot ohjeita tai arvosteluja. (Tässä artikkelissa ei ole maksettuja linkkejä.)

Olen itse käyttänyt kolmea eri ohjelmaa ja kokeillut testimielessä muutamaa. Jokaisessa on sekä hyvät että huonot puolensa. Arvioi, mitkä ominaisuudet ovat sinulle ja sinun yrityksellesi tärkeimpiä ja tee valinta sen mukaan.

Tee valinta!

Valitse ohjelma, vaikka et vielä osaa arvioida kaikkia edellä mainittuja asioita. Ohjelmaa on mahdollista vaihtaa myöhemmin.

Vaihtamisesta tulee hieman ekstratyötä, mutta toisaalta, ohjelmistojen myyjät haluavat uusia asiakkaita, joten yleensä he tarjoavat ohjeet ja pyrkivät tekemään vaihtamisen mahdollisimman helpoksi.

Siis tee valinta ja aloita. Tekemällä opit ja kehityt, ja löydät sinulle parhaiten toimivat tavat ja ratkaisut.

UKK

Mitä eroa on ilmaisilla ja maksullisilla sähköpostimarkkinointiohjelmilla?

Ilmaisversiot sopivat pienille listoille ja peruskäyttöön, maksulliset tarjoavat enemmän automaatioita, segmentointia, analytiikkaa ym.

Mikä sähköpostimarkkinointiohjelma on paras aloittelijalle?

Esimerkiksi MailerLite ja Mailchimp ovat helppokäyttöisiä ja ilmaisia/edullisia. Huomaa, että MailChimpin ilmaisversiolla ei voi tehdä automaatiota.

Mitä ohjelmaa kannattaa käyttää, jos haluan panostaa automaatioihin?

Esimerkiksi ActiveCampaign ja Kit ovat tunnettuja vahvoista automaatio-ominaisuuksistaan. ActiveCampaign on aina maksullinen, Kitissäkin automaatio-ominaisuuksia pääsee todella hyödyntämään vain maksullisissa versioissa.

Voinko vaihtaa sähköpostimarkkinointiohjelmaa myöhemmin?

Kyllä voit. Listan siirtäminen ja automaatioiden uudelleenasettaminen vaatii jonkin verran ylimääräistä työtä. Älä silti lykkää aloittamista sen pelossa, että voit joskus joutua vaihtamaan.

Toimiiko sähköpostimarkkinointiohjelma verkkokaupan kanssa?

Useimmat ohjelmat integroituvat suoraan esimerkiksi Shopifyyn ja WooCommerceen.

Pitääkö ohjelman valinnassa huomioida GDPR?

Kyllä, tietosuojakäytänteistä huolehtiminen on erittäin tärkeää. Valitse tunnettu ja luotettava sähköpostimarkkinointiohjelma. Varmista, että esim. kaksivaiheinen vahvistus (double opt-in) onnistuu. Jos ohjelma on EU:n ulkopuolinen, varmista, että se noudattaa GDPR:n edellyttämiä käytänteitä.

Voinko tehdä sähköpostimarkkinointia ihan vain tavallisella sähköpostiohjelmalla (esim. gmaililla)?

Periaatteessa voit, mutta se ei ole järkevää. Tavalliset sähköpostiohjelmat on tarkoitettu henkilökohtaiseen viestintään, eivätkä ne tarjoa sähköpostimarkkinoinnin keskeisiä ominaisuuksia, kuten vastaanottajalistan hallintaa, automaatioita tai analytiikkaa.

Olen vasta aloittamassa enkä osaa arvioida kaikkia näitä asioita. Mitä teen?

Et voikaan tietää kaikkia tarvitsemiasi ominaisuuksia ennen kuin kokeilet. Jos olet epävarma, valitse alkuun helppo ja edullinen ohjelma (esim. MailerLite tai MailChimp) tai suomalainen ohjelma, jolloin termistö on ehkä helpompi omaksua.

Aloita ja opettele. Ohjelman vaihtaminen myöhemmin ei ole maailmanloppu. Opit tekemällä ja kokeilemalla!

Sähköpostimarkkinointiohjelman valinnassa kannattaa miettiä, mitkä ominaisuudet ovat juuri sinulle tärkeitä ja tarpeellisia.
Sähköpostimarkkinointiohjelman valinnassa kannattaa miettiä, mitkä ominaisuudet ovat juuri sinulle tärkeitä ja tarpeellisia.

Jaa kokemuksiasi ja kommentoi alle:

Mikä ominaisuus tai kriteeri oli sinulle tärkein, kun valitsit sähköpostimarkkinointiohjelmaa?

Oletko joskus vaihtanut ohjelmaa? Miten sujuvasti se onnistui?

Puuttuuko artikkelista mielestäsi jokin olennainen näkökulma, mikä?

Jaa tämä sivu:

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *