Opt-in, double opt-in, CTR, CTA, landing page, sequence, liidimagneetti…
Monet sähköpostimarkkinoinnin termit ovat englantia, lyhenteitä ja anglismeja.
(Tai pahimmassa tapauksessa tekoälyn suomentamia. Olen törmännyt englannista automaattisesti suomennettuihin sivustoihin, joilla puhutaan esimerkiksi ”lyijymagneeteista”.)
Tämän sanaston avulla selviät bisnesjargonviidakon läpi eikä sähköpostimarkkinoinnin aloittaminen kaadu ainakaan epäselviin termeihin!
Peruskäsitteet
Sähköpostimarkkinointi
Yksi digitaalisen markkinointiviestinnän ja suoramarkkinoinnin keino. Toteutetaan lähettämällä viestejä sähköpostimarkkinointiohjelmalla.
ESP
Email Service Provider eli sähköpostimarkkinoinnin ohjelma/palvelu, jolla viestejä lähetetään.
Sähköpostilista
Lista henkilöistä, jotka ovat antaneet sähköpostiosoitteensa ja luvan lähettää viestejä.
(Myynnissä on myös valmiita yritysosoitteita sisältäviä listoja, ostorekistereitä, mutta kannattaa ehdottomasti kerätä oma lista!)
Viestityypit ja automaatiot
Sähköpostiautomaatio
Automaatio käynnistää ja lähettää sähköpostiviestien sarjan, ennalta määriteltyjen ehtojen mukaan. Automaatio käynnistyy esimerkiksi, kun henkilö täyttää liittymislomakkeen tai klikkaa tiettyä linkkiä tietyssä viestissä.
Viestit ajastetaan siten, että seuraava viesti lähtee esimerkiksi tietyn ajan kuluttua edellisestä viestistä tai aina tiettynä viikonpäivänä.
Sequence
Sähköpostiviestien sarja.
Welcome sequence
Tervetuloviestien sarja. Kun henkilö liittyy sähköpostilistalle, hän vastaanottaa automaattisesti käynnistyvän tervetuloviestien sarjan.
Kampanja
Voi tarkoittaa yksittäistä sähköpostiviestiä tai useamman viestin sarjaa, jotka lähetetään tietyn tavoitteen saavuttamiseksi.
Newsletter, uutiskirje
Yksittäinen sähköpostiviesti, joka lähetetään listalle (tai valitulle segmentille). Eri sähköpostimarkkinointiohjelmat käyttävät tästä eri termejä: Esimerkiksi Kitissä broadcast, MailerLitessa campaign ja MailChimpissä newsletter.
Termi newsletter viittaa usein säännöllisesti lähetettävään viestiin, mutta käytännössä se tarkoittaa mitä tahansa yksittäistä sähköpostilähetystä, joka ei ole osa automaatiota tai viestisarjaa.
Liidien hankinta
Liidimagneetti
Liidi on potentiaalinen asiakas, joka on kiinnostunut tuotteestasi. Liidimagneetilla pyrit saamaan hänet liittymään sähköpostilistallesi.
Liidimagneetti on usein vastine, jonka tarjoat vaihtokauppana sähköpostiosoitteesta. Liidimagneetti voi olla esimerkiksi opas, webinaari, tarkistuslista, erikoistarjous, alennus tms.
Freebie, list-builder
Ilmainen sisältö, jota tarjoat vastineeksi sähköpostilistalle liittymisestä. Freebie tai list-builder on käytännössä liidimagneetti, joka on muodoltaan jokin ilmainen sisältö (eli ei esim. alennus).
Landing page, laskeutumissivu eli ländäri
Kotisivuista erillinen sivu, joka on rakennettu yhden ainoan tuotteen tai palvelun myyntiä varten. Landing page voi olla rakennettu sähköpostilistan kasvattamista varten, jolloin sivulla ”myydään” listaa ja esimerkiksi kerrotaan liidimagneetista. Tällöin sivulla on lomake, jolla liitytään listalle.
Opt-in page
Nimenomaan sähköpostilistan kasvattamiseen tarkoitettu sivu, jolla on liittymislomake. Opt-in-termi viittaa siihen, että henkilö antaa luvan lähettää viestejä.
(Opt-in page on käytännössä landing page, mutta se on usein lyhyempi ja yksinkertaisempi kuin jonkin tuotteen myyntiin tarkoitettu landing page.)
Double opt-in
Prosessi, jossa liittyjä täyttää liittymislomakkeen ja vahvistaa liittymisensä sen jälkeen vielä sähköpostilla. Double opt-in lisää tietoturvaa ja varmistaa että sähköpostiosoite on oikea ja liittyjä oikea henkilö.
Lomake, form
Liittymislomake, joka lisätään sivustolle, jolta liitytään listalle. Lomake tehdään sähköpostimarkkinointiohjelmalla. Sen voi kustomoida mieleisekseen. Yleensä yksinkertainen lomake on paras. Kysy vain esimerkiksi etunimi ja sähköpostiosoite.
Myyntitunneli/suppilo/funneli
Kuvaa prosessia, jossa potentiaalinen asiakas kulkee vaiheittain kohti ostoa. Myyntitunnelin tavoitteena on ohjata asiakas askel askeleelta kohti ostopäätöstä tarjoamalla oikea sisältö oikeaan aikaan.
Sähköpostimarkkinoinnin yhteydessä se voi tarkoittaa esimerkiksi:
Somemainos – opt-in page – liidimagneetin tilaus/liittyminen sähköpostilistalle – tervetuloviestien sarja – palvelun osto.
(Jatkuu kuvan jälkeen.)

Viestit ja tilaajien hallinta
Subject, otsikko
Sähköpostiviestin otsikko. Otsikko yleensä ratkaisee, avaako vastaanottaja viestiäsi, joten otsikointiin kannattaa panostaa.
Pre-header, esikatseluteksti
Lyhyt teksti, joka näkyy viestikansiossa otsikon perässä ennen kuin viesti avataan. Huomioi, että kaikki sähköpostiohjelmat tai mobiililaitteet eivät näytä esikatselutekstiä lainkaan.
Subscriber
Tilaaja, eli henkilö, joka on liittynyt listallesi.
Tag, tunniste
Merkintä, jonka liität tilaajiin. Tagien avulla voit segmentoida listaasi esimerkiksi sen mukaan, mistä palveluista tilaajat ovat kiinnostuneita tai ketkä ovat jo ostaneet jonkin tuotteesi.
Voit lähettää kohdennettuja viestejä esimerkiksi tietystä palvelusta kiinnostuneille tai vain heille, jotka eivät vielä ole asiakkaitasi.
(Eri ohjelmissa voi olla hieman eri käytäntöjä. Esimerkiksi Kitissä käytetään sekä tageja että segmenttejä.)
Group, ryhmä
Usein tilaajalle näkyvä valinta, jonka hän tekee itse. Esimerkiksi liittymislomakkeella tehtävä rasti ruutuun -valinta.
Tag vs. Group
Sähköpostimarkkinointiohjelmassa saattaa olla joko tagejä tai groupeja tai molempia. Tag on usein joustavampi ja voi kertoa enemmän käyttäjän toiminnasta.
Unsubscribe
Linkki tilauksen peruuttamiseen. Unsubscribe-linkki on lainsäädännöllinen vaatimus ja sen on oltava näkyvissä jokaisessa sähköpostimarkkinointiviestissä.
Tekniset termit ja analytiikka
OR, Open Rate, avausprosentti
Sähköpostimarkkinointiohjelma näyttää kuinka suuri prosentti vastaanottajista on avannut viestisi.
(Avausprosentti ei ole absoluuttisen tarkka, sillä se perustuu yleensä kuvapikseliin. Jos vastaanottajan sähköpostiohjelma ei esim. automaattisesti avaa kuvia, viestin avaaminen ei rekisteröidy. OR on enemmän suuntaa antava luku. Lue täältä kuvien käytöstä sähköpostimarkkinoinnissa.)
CTR, Click Through Rate
Klikkausprosentti, joka kertoo, kuinka moni vastaanottajista on klikannut sähköpostiviestissä olevia linkkejä ja painikkeita.
Conversion Rate, konversioprosentti
Luku, joka kertoo, kuinka iso prosentti vastaanottajista suorittaa halutun toimenpiteen (esimerkiksi ilmoittautuu webinaariin, ostaa tuotteen, varaa tapaamisen tms.). Konversioprosentti voidaan laskea kaikista lähetetyistä viesteistä tai viesteistä, jotka on avattu.
Bounce Rate
Luku, joka kertoo, kuinka iso prosentti lähetetyistä viesteistä ei mene perille vastaanottajan inboxiin. Soft bounce tarkoittaa väliaikaista ongelmaa. Hard bounce tarkoittaa pysyvää ongelmaa, kuten virheellistä osoitetta. Hard bounce osoitteet kannattaa poistaa listalta.
CTA, Call To Action
Toimintakehote, usein painike tai linkki, jota klikkaamalla pääsee esimerkiksi myyntisivulle. (Esim. ”lue lisää”, ”varaa auditointi”, ”Tilaa” jne.)
A/B-testaus
Testaaminen, jonka avulla nähdään, mikä versio toimii parhaiten. Voit esimerkiksi testata samaa viestiä kahdella erilaisella otsikolla tai samaa otsikkoa erilaisilla sisällöillä.
Sähköpostimarkkinointiohjelma tekee testilähetyksen pienelle joukolle, analysoi tulokset ja lähettää toimivamman version lopulle listalle.
ROI, Return of Investment
Tuotto suhteessa investointiin. Tutkimusten mukaan sähköpostimarkkinoinnin keskimääräinen ROI on erittäin korkea, jopa 3 600 %. (Vrt. somen ROI on 180 %.)
Puuttuuko sanastosta jotain termejä? Onko jokin selitys epäselvä? Kommentoi alle, niin vastaan ja päivitän sanastoa parhaani mukaan.
Vastaa