Toimiiko sähköpostimarkkinointi minun alallani?

10 erilaista bisnestä – näin hyödyntäisin sähköpostimarkkinointia, jos olisin tämän alan yrittäjä.

1. Kivijalkaliike, esimerkiksi vaatekauppa

Rakentaisin sähköpostimarkkinoinnin avulla vahvaa vaatealan asiantuntijaroolia. Toisin viesteissä esille henkilökohtaisen palvelun sekä kestävien valintojen merkitystä. (Verrattuna kertakäyttömuotiin ja verkkokauppoihin.)

Asiakkaat ovat pääasiassa paikallisia. Sähköposti vahvistaisi henkilökohtaisen luottamussuhteen luomista ja vip-kokemusta.

Keräisin sähköpostiosoitteita kotisivujen lisäksi paperilomakkeilla paikan päällä myymälässä. Järjestäisin kilpailuja ja arvontoja. Sujauttaisin jokaiseen ostoskassiin postikortin, jossa on qr-koodi liittymislomakkeelle.

Antaisin viesteissä vinkkejä vaatteiden oikeasta huoltamisesta ja kestävien valintojen tekemisestä. Hyödyntäisin markkinoinnissa sesonkeja. Järjestäisin asiakastilaisuuksia, joihin voisi tuoda kaverin, jolloin saisin jälleen tilaisuuden kasvattaa listaani.

Näin minä tekisin, jos minulla olisi kivijalkavaatekauppa.

2. Hyvinvointiala, esimerkiksi fysioterapeutti

Alkaisin lähettää viikkokirjettä, esimerkiksi joka maanantai. Antaisin jokaisessa viestissä yhden pienen vinkin, joka auttaa juuri minun kohderyhmääni. Esimerkiksi yksi pieni liike tai venytys, jonka voi tehdä kesken työpäivän.

Vinkkien avulla rakennan asiantuntijaroolia ja osoitan, että ymmärrän ja pystyn auttamaan juuri omaa kohderyhmääni. Vastaanottaja oppii luottamaan minuun ja siihen, että ymmärrän hänen tilanteensa ja haasteensa.

Vinkkien lisäksi kertoisin viesteissä palveluistani ja tekisin palvelun ostamisen mahdollisimman helpoksi.

Keräisin sähköpostiosoitteita kotisivuillani. Antaisin vastineeksi jotain asiakkaalle hyödyllistä, esimerkiksi ”Pieni opas päätetyötätekevän niskavaivoihin”. Mainostaisin opasta sometileilläni ja ohjaisin sitä kautta kotisivulle tilaamaan oppaan.

Näin minä tekisin, jos olisin fysioterapeutti.

3. Rakennusala, esimerkiksi remonttifirma

Valitsisin kohderyhmäksi omakotiasujat ja tarjoaisin juuri heille suunnattua hyödyllistä tietoa. Antaisin kodin ylläpitoon liittyviä vinkkejä vuodenaikojen mukaan.

Antaisin ohjeita itse tehtäviin remontteihin. Antaisin ohjeita, milloin kannattaa harkita ammattilaisen palkkaamista tai milloin se on pakollista.

Osoittaisin oman ja firmani työntekijöiden ammattitaidon alalla, jolla kuka tahansa voi toimia ilman pätevyyttä. Tekisin itsestäni luotettavan asiantuntijan ja kumppanin kaikille kotitaloasujille, olivat he sitten tee-se-itse-remontoijia tai eivät.

Panostaisin hakukoneoptimoitujen kotisivusisältöjen tuottamiseen ja kasvattaisin sähköpostilistaani sitä kautta. Kertoisin sekä kotisivuilla että sähköposteissa asiakastarinoita ja esimerkkejä todellisista remonttikohteista.

Näin minä tekisin, jos minulla olisi remonttifirma.

4. Ravintola-ala, esimerkiksi lounasruokala

Keräisin sähköpostiosoitteita kotisivuilla sekä paikan päällä ravintolassa.

Lähettäisin joka maanantaiaamu viestillä viikon lounaslistan. Kerran kuussa lähettäisin listalleni kyselyn ”Minkä ruoan haluaisit lounaslistalle ensi kuussa?” Vastaajat saisivat pienen palkinnon tai edun.

Tekisin erikoistarjouksia, kuten joka 10. lounas veloituksetta tai syntymäpäivän kunniaksi jälkkäri lounaskahvin seuraksi. Kertoisin erilaisista sesonkituotteista.

Sähköpostimarkkinoinnin avulla ravintolastani tulisi se lähiseudun tuttu ja luotettava lounaspaikka, jossa kuunnellaan asiakkaiden toiveita.

Näin minä tekisin, jos minulla olisi lounasravintola.

5. Luova ala, esimerkiksi taiteilija

Taiteilijana panostaisin sähköpostimarkkinoinnissa vahvan henkilöbrändin rakentamiseen ja suhteen luomiseen vastaanottajan kanssa.

Viestini olisivat kurkistus kulissien taakse ja keino kertoa filosofiasta ja periaatteista taiteeni ja tekemiseni taustalla. Viesteissä olisi syvällisiä luomisprosessiin liittyviä tarinoita ja oivalluksia.

Jos olisin taiteilija, käyttäisin viesteissäni myös kuvia.

Kasvattaisin sähköpostilistaani kotisivujen lisäksi näyttelyissä ja myyntitapahtumissa. Panostaisin livetilanteissa tapahtuvaan osoitteiden keräämiseen. Tarjoaisin liittymislahjana taidepostikortin omasta teoksestani.

Tekisin kotisivuilleni hakukoneoptimoitua sisältöä, joka kiinnostaa taiteen kerääjiä. Ottaisin henkilökohtaisesti yhteyttä taidemesenaatteihin ja kertoisin, miksi kannattaa liittyä listalleni.

Viesteissäni kertoisin näyttelyistä ja tapahtumista, joihin osallistun. Kertoisin uusista teoksistani. Kertoisin asiakastarinoita tilaustöistä. Panostaisin siihen, että teokseni ovat haluttavia ilman, että minun tarvitsee ”myydä”.

Näin minä tekisin, jos olisin taiteilija.

6. Digiyrittäjä, esimerkiksi verkkokurssien tekijä

Tutkisin keskustelupalstoja, someryhmiä ym., joissa keskustellaan kurssini aiheesta. Tutkisin aiheeseen liittyviä google-hakuja. Tekisin niiden perusteella listan kipupisteistä, kysymyksistä, haasteista ja ongelmista, joita kohderyhmälläni on.

Tuottaisin sisältöä, joissa vastaan suoraan listaamiini kysymyksiin. Hyödyntäisin eri kanavia, kuten kotisivujani sekä sosiaalisen median kanavia.

Tekisin vastineen (liidimagneetin), joka vastaisi vielä tarkemmin näihin kipupisteisiin. Ohjaisin ihmiset sähköpostilistalleni. Tarjoaisin viihdyttävää ja hyödyllistä sisältöä. Rakentaisin suhdetta vastaanottajiin ja myisin kurssejani.

Kasvattaisin listaani ja asiantuntija-asemaani pikkuhiljaa. Uusien kurssien lanseeraus tapahtuisi ensisijaisesti sähköpostimarkkinoinnilla.

Näin minä tekisin, jos olisin digiyrittäjä.

7. Autoala, esimerkiksi autokorjaamo

Lähettäisin sähköpostiviestejä, jotka keskittyvät ajankohtaisiin huoltotarpeisiin eri vuodenaikoina. Keväällä jakaisin vinkkejä kesärenkaiden vaihdosta ja ilmastointilaitteen huollosta, syksyllä auton talvikunnostuksesta ja renkaiden uusimisesta.

Keräisin sähköpostiosoitteita verkkosivujen ja ajanvarausjärjestelmän kautta sekä paikan päällä korjaamossa. Tarjoaisin esimerkiksi pienen alennuksen ensimmäisestä huollosta listalle liittyville.

Lähettäisin muistutusviestejä huoltoväleistä ja kertoisin uusista palveluista. Asiakkaita kiinnostaisivat myös yksinkertaiset tee-se-itse-vinkit, kuten ”Miten tunnistat, että akku alkaa vedellä viimeisiään?” tai ”5 helppoa tapaa pidentää moottorin käyttöikää”.

Tuottaisin kotisivuille hakukoneoptimoitua sisältöä, esimerkiksi, jos minulla olisi erikoisosaamista tiettyjen automerkkien huoltamisesta. Voisin myös rakentaa useamman eri sähköpostilistan merkkien mukaan. Esimerkiksi ”Bemari-klubi” tai ”Volvo-kuskien VIP-lista”.

Näin minä tekisin, jos minulla olisi autokorjaamo.

Sähköpostimarkkinointi on toimiva markkinoinnin ja myynnin työkalu monella eri toimialalla. Tässä artikkelissa kymmenen esimerkkiä.
Sähköpostimarkkinointiin on monta toimivaa tyyliä. Persoonallinen ja viihdyttävä sisältö rakentaa suhdetta vastaanottajaan.

8. Puutarha-ala, esimerkiksi taimimyymälä

Lähettäisin vahvasti sesonkeihin sidottua viikkokirjettä. Antaisin helppoja ja käytännöllisiä vinkkejä kasvien hoitamisesta.

Tekisin sesonkikampanjoita. Esimerkiksi tomaattien taimien istuttamisen aikaan jakaisin parhaat tomaattireseptini ja kertoisin itse kasvatettujen tomaattien upeasta mausta. Antaisin vinkit, miten omista tomaateista saa maailman parhaita.

Antaisin vinkit avomaalla, kasvihuoneessa sekä parvekkeella kasvattamiseen. Kertoisin tomaatin kumppanikasveista sekä kasveista, joita ei kannata kasvattaa tomaatin kanssa rinnakkain. Antaisin parhaat vinkkini työkaluista, ravinteista ynnä muusta. Tekisin valmiita tuotepaketteja, joissa on kaikki tarvittava tomaattien kasvattamiseen.

Tekisin myös pienen digikirjan, tomaatinkasvatusoppaan, jota kauppaisin listalleni.

Järjestäisin taimimyymälässäni asiakastapahtumia sekä erilaisia kursseja. Tarjoaisin listalla oleville mahdollisuutta tilata ennakkoon esimerkiksi joulu- tai äitienpäiväkukkia.

Näin minä tekisin, jos minulla olisi taimimyymälä.

9. Verkkokauppa, esimerkiksi kosmetiikkatuotteet

Jakaisin viesteissäni ohjeita, vinkkejä ja tutoriaaleja. Tutkisin, millaisia ihonhoitoon tai kosmetiikkaan liittyviä kysymyksiä googlesta tai erilaisista keskusteluryhmistä haetaan ja antaisin ohjeita näihin hakuihin liittyen.

Hyödyntäisin hakusanatutkimusta ja optimoisin verkkokaupan tuotekuvaukset sen perusteella. Kirjoittaisin kotisivuille aktiivisesti blogitekstejä.

Hyödyntäisin sosiaalista mediaa ja jakaisin videosisältöjä. Somekanavista ohjaisin verkkokauppaani ja sähköpostilistalleni. Listalle liittyjät saisivat edun ensimmäiseen verkkokauppatilaukseensa.

Rakentaisin sähköpostimarkkinoinnilla vahvan sisäpiirikokemuksen.

Näin minä tekisin, jos minulla olisi kosmetiikan verkkokauppa.

10. Hotelli- ja matkailuala, esimerkiksi pienen paikkakunnan hotelli

Tekisin kaksi erillistä sähköpostilistaa. Toinen lista olisi yritysasiakkaille, jotka käyttävät kokouspalveluita, järjestävät virkistyspäiviä, asiakastilaisuuksia ynnä muuta. Toinen lista olisi kuluttaja-asiakkaille.

Kuluttaja-asiakkaille suunnatulle listalle kertoisin esimerkiksi hotellin ravintolan sesonkimenuista sekä hotellin yleisötapahtumista. Tarjoaisin sähköpostilistalla oleville ennakkotilausetua erilaisiin asioihin. Tarjoaisin heille hiljaisten sesonkien aikana alennusta majoittumisesta.

Keräisin kuluttaja-asiakkaiden sähköpostiosoitteita kotisivujen lisäksi paikan päällä hotellilla. Järjestäisin arvontoja ja kilpailuja sekä erilaisia tempauksia. Sähköpostimarkkinoinnin avulla vahvistaisin brändiäni ja osoittaisin kilpailuetuni pienenä, persoonallisena ja yksityisenä hotellina verrattuna isojen kaupunkien ketjuhotelleihin.

Yritysasiakkaiden listalle osoittaisin hotellimme asiantuntijuuden yritystapahtumien järjestäjänä. Kertoisin asiakastarinoita, eli antaisin todellisia esimerkkejä onnistuneista yritystilaisuuksista. Tuottaisin kotisivuilla hakukoneoptimoitua sisältöä yritystilaisuuksia ajatellen ja ohjaisin sitä kautta kotisivujen kävijät listalleni.

Näin minä tekisin, jos olisin hotellin omistaja.

Sopiiko sähköpostimarkkinointi sinun alallesi?

Melko varmasti kyllä. Tekemiseen ja toteuttamiseen ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa. Siinä se hienous onkin, voit toteuttaa sen omalla tyylilläsi ja äänelläsi.

Kirjoita listallesi jotain, joka herättää jonkinlaisen tunteen. Muun tunteen kuin ”plaah, taas yksi tylsä uutiskirje”. Hyödynnä tarinoita, ole viihdyttävä, omalla tyylilläsi. Näin luot suhdetta vastaanottajiin.

Kun onnistut luomaan suhdetta, myyntikin on helpompaa.

P.S. Täältä löydät artikkelin, jossa kerrotaan miksi sähköpostimarkkinointi sopii erityisen hyvin yksinyrittäjälle. Täältä puolestaan löydät 5 askelta aloittamiseen.

Jaa tämä sivu:

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *