5 askeleen opas yrittäjälle
Sähköpostimarkkinointi on yksi tehokkaimmista tavoista tavoittaa asiakkaasi suoraan ja rakentaa pitkäaikaisia asiakassuhteita. Näin pääset alkuun:
1. Kuka on asiakkaasi?
Älä hyppää tämän kohdan yli, vaikka kysymys saattaa tuntua loppuun kulutetulta! Asiakkaan tunteminen on onnistuneen sähköpostimarkkinoinnin perusta.
Kenelle kirjoitat? Minkä asiakkaan haasteen palvelusi ratkaisee?
Mitä tarkemmin pystyt kohdentamaan viestisi, sitä tehokkaampi se on. Hyvä viesti saa asiakkaan toteamaan: ”Tämä on juuri minulle!”
Tee tarkka asiakasprofiili. Kun kirjoitat viestiä, ajattele, että kirjoitat juuri hänelle. Jos sinulla on useita tuotteita ja erilaisia asiakasryhmiä, valitse yksi, tee rohkeasti rajaus ja kohdenna.
2. Mikä on tarjouksesi?
Mitä tarkalleen ottaen haluat markkinoida ja myydä sähköpostilla?
Sähköpostimarkkinoinnissa voi – ja kannattaa – lähettää viestejä, joiden tavoite on rakentaa suhdetta lukijaan ennemmin kuin myydä. Myynti helpottuu, kun vastaanottaja oppii tuntemaan sinut.
Markkinointi- ja myyntitavoitetta ei saa silti unohtaa.
Kirjoita erilaisia versioita tarjouksestasi. Kirjoita pitkiä ja perusteellisia sekä lyhyitä ja napakoita. Käytä eri versioita ja testaa, mikä toimii.
Muista, että tarjous ei tarkoita alennusta, vaan sitä, mitä asiakkaasi saa, kun hän ostaa sinulta.
3. Valitse sähköpostimarkkinointiohjelma
Ohjelman valintaan vaikuttaa moni asia, kuten budjetti, sähköpostilistan koko ja tarvittavat ominaisuudet. Mieti esimerkiksi:
- Pääsetkö alkuun ilmaisella versiolla vai tarvitsetko heti maksullisen ohjelman? Sähköpostimarkkinointiohjelmien hinnoittelu menee usein sähköpostiosoitteiden määrän mukaan.
- Onko ohjelma yhteensopiva kotisivupohjasi tai muiden käyttämiesi ohjelmien kanssa?
- Tarjoaako ohjelma ja valitsemasi versio automaatiotyökaluja?
- Voitko kokeilla ohjelmaa maksutta ennen sitoutumista? Monesti ratkaisevin tekijä valinnassa on omat mieltymykset ja käyttökokemus.
Ohjelmaa voi vaihtaa myöhemmin, kun tarpeet tarkentuvat. Suosittelen kuitenkin käyttämän hetken aikaa vertailuun, niin säästyt yhdeltä ylimääräiseltä työtehtävältä myöhemmin.
(Lue täältä tarkemmin sähköpostimarkkinointiohjelman valinnasta.)
4. Rakenna automaatio
Kun olet määritellyt asiakkaasi, tiedät mitä myyt ja olet valinnut sopivan sähköpostimarkkinointiohjelman, on aika ryhtyä varsinaiseen toimeen.
Tee sähköpostimarkkinointiohjelmalla lomake, jonka lisäät kotisivuillesi. Tarjoa liittyjälle vastineeksi jotain hyödyllistä, kuten alekoodi verkkokauppaan tai jokin digitaalinen tuote.
Tee tervetuloviestien ketju, joka käynnistyy automaattisesti, kun henkilö liittyy listallesi. Viestiketju voi olla esimerkiksi 3–5 viestiä. Jos se tuntuu tässä vaiheessa liian suurelta, tee ainakin 1–2!
Mieti asiakkaasi polku: miten ohjaat hänet kotisivullesi, miten saat hänet liittymään listalle, mitä hän saa heti listalle liityttyään. Miten ohjaat hänet kohti ostopäätöstä.
Sähköpostimarkkinointiohjelmilla voi rakentaa todella monipolvisia automaatioita ja myyntitunneleita, mutta suosittelen pitämään homman mahdollisimman yksinkertaisena ja suoraviivaisena.
5. Aloita säännöllinen viestien lähettäminen
Kun olet saanut sähköpostimarkkinoinnin alkuun, muista säännöllisyys ja jatkuvuus. Sähköpostimarkkinointi on kestävyyslaji, jossa tulokset tulevat yleensä pidemmän ajan kuluessa.
- Kasvata listaasi ja kerro siitä mahdollisimman monessa paikassa.
Hyödynnä somea ja blogia, mainitse listastasi, kun tapaat ihmisiä tai jos puhut tilaisuuksissa tai podcasteissa tms. Käytä mielikuvitustasi listan kasvattamisessa ja pyri tavoittamaan juuri sinun kannaltasi oikeat henkilöt.
- Hoida listaasi.
Mitä useammin lähetät viestejä, sitä paremmin pysyt vastaanottajien mielessä. Enempi on yleensä parempi. Lähetä myyntiviestejä, mutta lähetä myös viestejä, joilla rakennat ja ylläpidät suhdetta lukijoihin.
Mietityttääkö aloittaminen vielä?
Jos kaipaat lisää apua aloittamiseen ja sähköpostimarkkinoinnin tekemiseen, jaan parhaat vinkkini omalla sähköpostilistallani. Liity mukaan tästä:
Liittymislahjana saat oppaan, joka helpottaa sinua tekemään sähköpostimarkkinoinnista säännöllistä ja jatkuvaa.
Sinun ei tarvitse tietää ja osata kaikkea, jotta voit aloittaa. Opit parhaiten tekemällä!
Jos kaipaat henkilökohtaista ohjausta aloittamiseen, tutustu täällä valmennusohjelmaani.
Vastaa