Sähköpostimarkkinointi on asiakaspalvelua

Sain jokin aika sitten sähköpostin eräältä yritykseltä. Viestissä kerrottiin webinaarista, jonka he järjestävät muutaman viikon kuluttua. Aihe oli kiinnostava ja tiesin heti, että haluan mukaan.

Vilkaisin viestin nopeasti puhelimella, ja ajattelin, että luen sen tarkemmin myöhemmin ja ilmoittaudun. Juuri sillä hetkellä oli muuta tekemistä.

No mitä kävi. Unohdin.

Seuraavan kerran kuulin webinaarista, kun se oli jo pidetty.

”Miksi ette muistuttaneet!!!”

Haluan muistutuksen, kiitos!

Samankaltainen tilanne on tapahtunut usein. Yksi sähköpostiviesti tai yksi somejulkaisu aiheesta x. Kiinnostus herää. Ja sitten asian unohtaa.

”Jos asia oikeasti kiinnostaa, sen muistaa”, joku voisi sanoa.

Jossain tapauksissa näin onkin. Jos näen uutisen, että suosikkiyhtyeeni Rammstein on tulossa Suomeen, lipunmyynti alkaa sinä ja sinä päivänä kello se ja se. Voi olla, että painan asian mieleeni heti.

Lippu täytyy ostaa sillä sekunnilla, kun myynti alkaa. Silti voi jäädä ilman.

Lähikaupan viikon tarjoukset eivät herätä yhtä suuria tunteita. En mene maanantaiaamuna kello 6 oven taakse jonottamaan. Haluan silti, että minua kiinnostavat tarjoukset kerrotaan minulle. Haluan, että lähikauppa laittaa näkyvät ja värikkäät kyltit, jotta muistan ja huomaan tarjoukset, kun menen ostoksille.

Yksi viesti riittää, vai mitä

Kun kirjoitan sähköpostimarkkinointiviestin, käytän siihen aikaa. Mietin, suunnittelen, työstän, hion, parantelen, editoin. Säädän asetukset kuntoon, testaan, viimeistelen, mietin oikean lähetysajan, kirjoitan useita versioita otsikosta jne.

Viesti on minulle iso asia ja panostus.

Mutta. Vastaanottajat eivät istu koneen äärellä odottamassa viestiäni. He elävät elämäänsä, tekevät töitään ja vastaanottavat viestini jossain tilanteessa, jota minä en voi tietää tai kontrolloida.

Luulemme itsestämme liikoja, jos oletamme, että yksittäinen viesti on vastaanottajalle yhtä suuri juttu kuin se on itsellemme.

Olin pettynyt, kun minua ei muistutettu webinaarista. Minun asiakkaani voi olla pettynyt, jos en muistuta häntä omasta tarjouksestani. Sinun asiakkaasi on pettynyt, jos sinä et muistuta häntä omastasi.

Sanotaan, että mainos pitää nähdä jopa seitsemän kertaa ennen kuin siitä jää muistijälki. Tämä kannattaa muistaa myös sähköpostimarkkinoinnissa.

Älä petä tosifania

Moni sähköpostimarkkinointia tekevä yrittäjä pelkää, että ihmiset poistuvat listalta, jos viestejä lähettää usein. Oikeat asiakkaat eivät ärsyynny ja poistu. ”Väärät” henkilöt poistuvat ja hyvä niin. Et myy heille, jos lähetät viestejä harvoin etkä myy heille, jos lähetät usein.

Suurimmalla osalla meistä ei ole aivan Rammsteinin brändiä ja vetovoimaa. Emme myy tuotettamme loppuun, jos kerromme siitä yhden kerran yhdessä pienessä viestissä.

Rammstein ei miellytä kaikkia, mutta fanit ovat tosifaneja. Ihan yhtä provokatiiviseksi ei tarvitse ryhtyä omassa bisneksessä, mutta periaate on sama: Et ole kaikkia varten, joten älä yritä miellyttää kaikkia. Kerää sen sijaan tosifanien joukko, joka odottaa viestejäsi ja haluaa palveluitasi. Tosifanit pettyvät, jos pimität heiltä tietoa ja mahdollisuuden ostaa.

Siis lähetä viesti, lähetä muistutus, lähetä muistutuksen muistutus. Se on asiakaspalvelua!

Oletko vasta harkitsemassa sähköpostimarkkinoinnin aloittamista? Tutustu täällä valmennusohjelmaani. Pääset tehokkaasti alkuun ja eteenpäin.

Sähköpostimarkkinointi on asiakaspalvelua.
Moni pelkää lähettävänsä viestejä liian usein. Tosiasiassa pahempi virhe on lähettää viestejä liian harvoin.
Jaa tämä sivu:

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *