Sähköpostimarkkinointi ilman kuvia – ajankohtaisempaa kuin koskaan!

”Kuvalla huomio.” Somepäivitykseen on lisätty suloinen kissakuva, joka ei liity millään tavoin sisältöön.

Kuvat tekevät viestistä houkuttelevan. Kuvilla saa paremmin huomion kuin pelkällä tekstillä. Näin meille opetetaan.

Ei ihme, että kuvia tekee mieli käyttää myös sähköpostimarkkinoinnissa.

Entä jos väitän, että kuvien käytöstä voi olla sähköpostimarkkinoinnissa jopa haittaa?

Esimerkiksi Applen iOS 15 -päivityksen myötä Mail Privacy Protection -toiminto estää kuvien automaattisen latautumisen oletuksena, jos käyttäjä on ottanut sen käyttöön.

Kuvien automaattisen avaamisen esto on olemassa jo monessa sähköpostipalvelussa.

Muutoksen tavoitteena on parantaa käyttäjien yksityisyydensuojaa (tarkemmin alla).

Käytännössä siis kuvia sisältävien markkinointiviestien sisällöt eivät automaattisesti avaudu, kun tällainen toiminto on käytössä. Käyttäjä saa kuvat edelleen näkyviin manuaalisesti.

Mikä tässä on tärkeää sähköpostimarkkinoinnin kannalta?

1. Muutos vaikuttaa sähköpostiviestien avausprosenttien seurantaan. Kyse on ennen kaikkea kuluttajan yksityisyydensuojan parantamisesta, mikä on hyvä ja toivottava kehitys.

Sähköpostimarkkinoinnissa viestien avausprosentteja seurataan niin sanotun seurantapikselin avulla. Kun sähköpostiohjelma estää kuvien automaattisen lataamisen, myös seurantapikselin lataaminen estyy.

Sähköpostimarkkinointiohjelman ilmoittamiin avausprosentteihin ei voi täysin luottaa.

Mutta myyntiluvut eivät valehtele. Jos sähköpostimarkkinointisi on tehokasta, sen pitäisi näkyä kassassa.

(Applen päivityksiin ja avausdatan luotettavuuteen liittyy monia muitakin sähköpostimarkkinointiin liittyviä näkökulmia, mutta ne eivät ole tämän artikkelin aihe.)

2. Persoonallisiin, viihdyttäviin ja vaikuttaviin tekstisisältöihin luottavat sähköpostimarkkinoijat ovat vahvoilla.

Muutos tekee entistä selvemmäksi eron uutiskirjeen ja sähköpostimarkkinoinnin välillä. Uutiskirje sisältää usein paljon grafiikkaa ja kuvia. Sähköpostimarkkinointiviesti taas on parhaimmillaan ”pelkkää” tekstiä.

Tekstisisältö avautuu automaattisesti kokonaisuudessaan.

Tässä artikkelissa kerron tarkemmin uutiskirjeen ja sähköpostimarkkinoinnin eroista. Ymmärrän, että joillekin tämä erottelu voi kuulostaa pilkunviilaamiselta, mutta jos haluat kuulla perusteluni, kannattaa tutustua Sähköpostimarkkinointi tunnissa -minikurssiini.

3. Yksinkertainen tekstiä sisältävä sähköposti ei ole niin haavoittuvainen, kun tekniikka, asetukset tai algoritmit muuttuvat.

4. Jos edelleen tekee mieli liittää kuvia sähköpostiviesteihin, niin mieti hetki somen ja sähköpostien käyttötapoja.

Somessa kuvien huomioarvo on suuri, koska käyttötapa on nopeaa selailua. Sähköpostia käytetään eri tavalla. Vastaanottajan huomion saa kiinnostavalla otsikolla – joka on aina tekstiä. Siis myös kuvia sisältävä viesti avataan otsikon perusteella!

Jos onnistut saamaan vastaanottajan avaamaan viestisi, vahva tekstisisältö luetaan, myös ilman kuvia.

Jaa tämä sivu:

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *