Näin opit sähköpostimarkkinointia tv:tä katsomalla

Yllättävä keino, jolla muutat ”laiskottelun” hyödyksi

”Vielä yksi jakso.”

Oletko koskaan jäänyt niin koukkuun tv-sarjaan, että on melkein pakko jatkaa katsomista?

Paljastan sinulle (teko)syyn, jolla voit perustella, että sarjojen tuijottaminen voi itse asiassa edistää merkittävällä tavalla bisnestäsi.

Nimittäin, sarjat ovat loistavaa materiaalia, kun teet sähköpostimarkkinointia. Siihen on kaksi syytä:

1. Opit viihdyttävää ja koukuttavaa tarinankerrontaa

Kun joku kysyy, miten voi oppia kirjoittamaan, ensimmäinen neuvoni on:

Lue! Lue mitä tahansa, lue dekkareita, rakkausromaaneja, lehtiä, seikkailukertomuksia, satuja, elämäkertoja, novelleja, runoja, sarjakuvia. Mitä tahansa ja mielellään monipuolisesti.

Jos pystyt lukunautinnon ohessa tietoisesti kiinnittämään huomiota kirjoittajan tapaan kuljettaa juonta, vielä parempi.

Hyvät sarjat voivat olla jopa lukemista tehokkaampi tapa oppia tarinankerrontaa.

Esimerkiksi dekkarit ovat loistavaa materiaalia, sekä kirjoina että tv-sarjoina. Alussa esitellään rikos, eli koukuttava alku, jolla lukija/katsoja saadaan mukaan tarinaan. Sitten rikosta aletaan selvittää ja lopulta löydetään ratkaisu.

Klassinen kaava, joka toimii myös sähköposteissa. Rikoksen sijaan esittelet ongelman tai haasteen, joka asiakkaallasi on. Parhaiten saat lukijan mukaan tarinalla, jossa on koukku. Sitten paneudut yksityiskohtiin ja lopuksi esittelet ratkaisun. Eli kerrot, miten tuotteesi tai palvelusi ratkaisee asiakkaan ongelman.

Seuraavan kerran, kun katsot hyvää sarjaa, kiinnitä huomiota, miten tarina alkaa. Millainen konflikti tai haaste tai lähtöasetelma katsojalle esitellään? Millä keinoilla tekijät onnistuvat naulitsemaan sinut kiinni ruutuun?

Miten tarinaa lähdetään kuljettamaan alkuasetelman jälkeen, mitä sitten tapahtuu ja miten loppuratkaisuun päästään?

Kyseessä ei tarvitse olla edes fiktiivinen sarja, vaan samaa kaavaa ja samoja keinoja hyödynnetään esimerkiksi tosi-tv:ssä. Katsopa sillä silmällä seuraavan kerran.

2. Saat materiaalia tarinoihisi

Toinen erinomainen syy katsoa tv:tä on, että sieltä voi ammentaa loputtomasti aiheita sähköpostiviesteihin.

Kun katsot kiinnostavaa sarjaa, elokuvaa, ajankohtaisohjelmaa, uutislähetystä, dokkaria tai jopa lastenohjelmaa, mieti, miten voit hyödyntää sitä sähköpostimarkkinoinnissa. Millaisen tarinan saat siitä viestiisi?

Jos ohjelmassa on jokin sinua kiinnostava asia, todennäköisesti se on kiinnostava asia myös jollekin muulle. Miten voit liittää sen omaan palveluusi tai tuotteeseesi? Ala kirjoittaa, vaikka et heti keksi yhteyttä, sillä joskus viestin pointti avautuu itsellekin vasta kirjoittaessa.

Otetaan esimerkki: Katsoin Queen of Fucking Everything -hittisarjan (ja koukutuin siihen). Minkä tarinan voisin poimia sarjasta sähköpostiini ja miten liitän sen palveluuni?

Alussa voisin kertoa kohtauksesta, jossa kalliisiin merkkivaatteisiin pukeutunut bisnesnainen ja koditon alkoholisti kohtaavat ja taistelevat kadulla lojuvista tyhjistä pulloista. Kertoisin, miten vauraaseen elämään tottunut päähenkilö joutuu niin sanotusti oman sosiaalisen kuplansa ulkopuolelle ja kosketuksiin eri yhteiskuntaluokkien kanssa. Tästä syntyy sarjaan kiinnostavaa jännitettä ja vastakkainasettelua.

Sitten linkittäisin tarinan palveluuni: vastakkaiset asiat ja jännitteet, ristiriidat, kaksi asiaa, jotka eivät kuulu yhteen ovat hyviä tehokeinoja sähköpostiviesteissä. Niillä saa lukijan huomion ja kiinnostuksen heräämään. Sitten opettaisin, miten lukijani voi hyödyntää tätä omissa sähköpostiviesteissään.

Lopuksi ohjaisin lukijan oman palveluni luo, jonka avulla hän voi oppia viihdyttävää, kiinnostavaa ja koukuttavaa sähköpostimarkkinointia vielä paremmin.

P.S. Huomasitko, että käytin vastakkainasettelua myös tämän tekstin aloituksessa? Yhdistin ”laiskottelun” ja tv-sarjojen tuijottamisen sekä bisneksen edistämisen – kaksi asiaa, joita ei lähtökohtaisesti yhdistetä toisiinsa.

P.P.S. Lukeminen on tärkeää, vaikka alatkin katsoa sarjoja ”sillä silmällä”!

Opi tarinankerrontaa tv:tä katsomalla ja hyödynnä sitä sähköpostimarkkinoinnissa.
Opi tarinankerrontaa tv:tä katsomalla ja hyödynnä sitä sähköpostimarkkinoinnissa.
Jaa tämä sivu:

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *