Ovatko uutiskirje ja sähköpostimarkkinointi eri asioita?
Kyllä vaan. Lue alta kuusi perustelua, miksi sinunkin kannattaa alkaa tehdä uutiskirjeen sijaan sähköpostimarkkinointia.
1. Älä ole puiseva
Kumman viestin avaat ennemmin: ”Yritys Oy Ab:n uutiskirje #587” vai viestin tutulta, jossa on lennokas ja persoonallinen otsikko?
Uutiskirje ja sähköpostimarkkinointi ovat teknisesti samoja asioita, mutta sisällöllisesti erilaisia. Uutiskirje informoi. Se kertoo yrityksen ajankohtaisista asioista. Sähköpostimarkkinoinnin tavoite on markkinoida ja myydä.
Termit menevät sekaisin, ja varsinkin suomen kielessä puhutaan usein uutiskirjeistä tarkoittaen kaikkea sähköpostilla tehtävää markkinointiviestintää. Uutiskirje uutisoi, sähköpostimarkkinointi markkinoi.
Uutiskirje on usein tylsä ja puiseva, sähköpostimarkkinointiviesti on usein persoonallinen ja kiinnostava – ja sen takia myyvä.
2. Rakenna suhde lukijaan
Koska sähköpostimarkkinointi on parhaimmillaan persoonallista, sen avulla on mahdollista rakentaa suhdetta lukijaan.
Uutiskirje on monesti kylmä, etäinen ja korporatiivinen. Sähköposti on henkilökohtainen ja intiimi. Se on onnistuessaan kuin viesti kaverilta tai tuttavalta – ja sen takia vaikuttava.
3. Kasvata luottamusta
Uutiskirjeen fokus on yrityksessä, sähköpostimarkkinoinnin fokus on vastaanottajassa. Sähköpostimarkkinoinnilla voit osoittaa, miten ratkaiset lukijan haasteen tai ongelman. Voit osoittaa ymmärtäväsi juuri hänen tilanteensa.
Etäinen uutiskirje ei herätä suuria tunteita, ei siis myöskään suuria luottamuksen tunteita. Henkilökohtainen ja aito sähköpostimarkkinointiviesti jää mieleen, herättää tunteen, kasvattaa suhdetta – ja rakentaa luottamusta pitkällä aikavälillä.
4. Säästä aikaa
Tätä ei ehkä tule heti edes ajatelleeksi, mutta parhaimmillaan sähköpostimarkkinointi säästää aikaa uutiskirjeisiin verrattuna.
Ensinnäkin uutiskirjeet rakennetaan usein yrityksen visuaalisen brändi-ilmeen mukaan. Niissä on kuvia, grafiikkaa, värejä ja fontteja. Se vie aikaa. Sähköpostimarkkinointiviestit ovat tavallisen sähköpostiviestin näköisiä. Mitä vähemmän visuaalista kikkailua, sen parempi. Ja sen vähemmän työtä.
Toiseksi sähköpostimarkkinointiviestissä on yleensä yksi aihe per viesti. Uutiskirjeisiin kootaan monesti useita aiheita samaan viestiin.
Kolmanneksi uutiskirje on usein pakkopullaa myös laatijalleen. Se ei kiinnosta lukijaa, mutta se ei kiinnosta myöskään kirjoittajaa. Sähköpostimarkkinointiviestien kirjoittaminen on kiinnostavaa ja mielekästä myös tekijälle – motivoitunut tekijä on tehokkaampi.
5. Erotu massasta
Kaikki yritykset eivät tee sähköpostilla tapahtuvaa markkinointia lainkaan, ja ne, jotka tekevät, lähettävät enimmäkseen uutiskirjeitä. Tässä on siis hyvä sauma erottua kilpailijoista.
Sähköpostimarkkinointiviestejä usein kustomoidaan ja yksilöidään vastaanottajien ja heidän intressiensä mukaan. Forbesin julkaisemien tutkimusten perusteella jopa 80% ihmisistä ostaa todennäköisemmin sähköpostiviestistä, joka on yksilöity.
Yksilöityjen viestin transaktioaste on kuusi kertaa suurempi kuin ei-yksilöityjen viestien.
6. Kasvata myyntiä
Tämä viimeinen kohta on oikeastaan kaikkien edellisten summa.
Jos haluat myydä sähköpostilla, sinun on saatava vastaanottaja ensiksi avaamaan viesti. Uutiskirje on monesti jo otsikkotasolla tylsä ja bisnesmäinen ja jää siksi avaamatta. Persoonallinen ja henkilökohtainen sähköposti kiinnostavalla otsikolla ja tutulta lähettäjältä avataan todennäköisemmin.
Uutiskirje näyttää helposti mainokselta ja ironista kyllä, juuri sen takia ei myy. Viesti, joka näyttää ja kuulostaa ystävän lähettämältä sähköpostiviestiltä myy paremmin.
Vastaanottajat eivät ole koneita vaan ihmisiä, myös b2b puolella. Älä siis kirjoita bisnesmäistä viestiä kasvottomalle bisnekselle, vaan kirjoita ihmisenä toiselle ihmiselle. Ihminen tekee ostopäätöksen, ei ”bisnes”.
Oletko vasta aloittamassa?
Haluatko kuulla lisää syitä sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen? Täältä voit hankkia Printrovertin Sähköpostimarkkinointi tunnissa -minikurssin.
Bonusmateriaalina saat tarkistuslistan sähköpostimarkkinoinnin aloittamiseen. Eli valmiiksi listattuna askeleet, joita aloittaminen vaatii.

Mitä ajatuksia aihe herättää? Onko tämä hiustenhalkomista ja semantiikkaa? Kommentoi alle.
Vastaa