”Onneksi meidän nuoruudessa ei ollut somea!”

Olen kuullut lausahduksen useampaan kertaan ikätovereitteni suusta.

Eduskunta on hyväksymässä lain, jossa kännyköiden käyttö kielletään kouluissa oppituntien aikana. Puhelinta saa käyttää oppimistarkoituksiin tai terveyden hoitoon liittyen.

Harvinainen tilanne Suomen eduskunnassa: sekä hallitus- että oppositiopuolueet kannattavat tätä.

Jokainen aikuinen tietää, että kännykkä häiritsee keskittymistä. Jokainen aikuinen tietää ja tunnistaa somettamisen huonot puolet.

Kännyköiden käyttö on helppo kieltää lapsilta ja nuorilta, joilla ei ole sananvaltaa asiaan.

Mitä jos sama tulisi työpaikoille tai eduskuntaan? Huonot vaikutukset tiedetään ja tunnetaan, joten miksei käyttöä kiellettäisi myös aikuisilta!

En tosiasiassa usko tai edes toivo, että kännykättömään työelämään on enää paluuta.

Olen huomannut, että moni aikuinen on asettanut itse itselleen somekieltoja ja -rajoituksia, vaikka mitään ylemmältä taholta tulevaa kieltoa ei ole.

Jotkut jopa vaihtavat älypuhelimen vanhanmalliseen kännykkään. Älypuhelimen käyttö tunnistetaan niin koukuttavaksi ja haitalliseksi, että sen käytöstä tehdään itselle mahdotonta.

Itse en ole vielä päätynyt näin radikaaliin ratkaisuun, mutta olen vähentänyt omaa somettamistani merkittävästi.

Seuraukset ovat olleet vain ja ainoastaan positiivisia. Pystyn keskittymään työhön paremmin. Pystyn keskittymään perheeseen paremmin. Voin kaikin puolin paremmin. Hallitsen tekemisiäni.

Se pieni ääni päässä, joka käskee jatkuvasti avaamaan somen, on hiljentynyt. Ei vielä poistunut kokonaan, mutta hiljentynyt jonnekin taustalle. Ja pystyn vastustamaan sitä.

Tästä on seurannut myös dilemma: Miten voin tehdä työni ja markkinoida palveluitani ilman somea? Yritysten somepresenssistä on puhuttu niin paljon, että on vaikea edes ajatella digipalvelun markkinointia ilman somea.

Onko se mahdollista? En tiedä, mutta olen päättänyt kokeilla. Somen sijaan panostan sähköpostimarkkinointiin.

Tämä kokeilu on toisaalta haaste, jonka haluan selvittää uteliaisuuttani. Toisaalta se on arvovalinta, koska haluan ylläpitää ja edistää omaa mielenterveyttäni.

Arvovalinta myös siksi, että en halua omalla työlläni olla edistämässä tai ylläpitämässä kenenkään muun someaddiktiota. Jos tuotan sisältöä someen, olen tavallaan osa ongelmaa.

Some on rakennettu niin, että se addiktoi. En halua sitä itselleni enkä halua sitä muille.

Tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa, mutta näen merkkejä muutoksesta. Ehkä on liian radikaalia sanoa, että some olisi kuolemassa, mutta ihmiset kaipaavat muutosta.

Sosiaalinen media ei ole ollut pysyvä ja staattinen asia sen elinaikanaan. Tulee uusia alustoja, ja nekin muuttuvat ja uudistuvat. Somepalveluiden omistajat vaihtuvat, ja säännöt muuttuvat.

Säännöt, ehdot ja algoritmit voivat muuttua yhdessä yössä. Lainsäädäntö voi muuttua. Ihmisten käyttäytyminen voi muuttua, ja siitä on merkkejä.

Markkinointi ilman somea on henkilökohtainen missioni, mutta se on myös varautumista tulevaisuuden muutoksiin ja riskeihin.

Useimmat yritykset yhdistävät somemarkkinoinnin muihin markkinoinnin keinoihin ja kanaviin. Tällä hetkellä somemarkkinoinnin ja sähköpostimarkkinoinnin yhdistäminen on monille toimiva ja tehokas ratkaisu.

Sähköpostimarkkinointi vaatii, että pystyy kasvattamaan riittävän suuren sähköpostilistan. Some on tehokas kanava sen tekemiseen.

Ei siis ole pakko olla niin absoluuttinen kuin itse olen. En halua kieltää somemarkkinointia keneltäkään tai välttämättä edes kehottaa luopumaan siitä kokonaan. Jokainen yrittäjä ja yritys päättäkööt itse.

Haluan silti haastaa miettimään vaihtoehtoja ja somen tulevaisuutta. Ainakin jos some on tällä hetkellä ainoa markkinointikanavasi. Ehkä haluat sen rinnalle jonkun pysyvämmän ja ennustettavamman kanavan?

Sähköposti on pysynyt lähes muuttumattomana niin kauan kuin se on ollut olemassa. Sen arvo ja merkitys ei ole pienentynyt, päinvastoin.

94 % suomalaisista käyttää sähköpostia. Sähköpostia käytetään iästä, sukupuolesta tai ammatista riippumatta. Se on lähes välttämätön olla olemassa asioiden hoitamiseen.

Sähköpostimarkkinoinnin yksi vahvuus on, että sähköposti on pysyvä kanava ja sähköpostia käyttävät käytännössä kaikki.

Mitä mieltä olet, onko markkinointi ilman somea mahdollista? Olenko hullu, kun edes yritän myydä digituotetta ilman somea?

Oletko sinä muuttanut omaa somekäyttäytymistäsi tai asettanut itsellesi rajoitteita? Kommentoi ja keskustele alla.

Onko markkinointi ilman somea epäsosiaalista?
Jaa tämä sivu:

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *