Sähköpostimarkkinoinnin aloittaminen voi tuntua vaikealta, jos kirjoittaminen ei tule luonnostaan. Useimmat yrittäjät eivät ole sisällöntuottajia tai kirjoittamisen ammattilaisia – eikä tarvitsekaan olla!
Tässä neljä vinkkiä sinulle, joka haluat aloittaa sähköpostimarkkinoinnin, mutta kirjoittaminen tuntuu haastavalta. Myös sinä voit tehdä tehokasta ja vaikuttavaa sähköpostimarkkinointia!
1. Ammattitaitosi on tärkeämpää kuin kielioppi
Sinä olet oman alasi asiantuntija. Se riittää. Vastaanottaja liittyy listallesi siksi, että tiedät aiheestasi enemmän kuin hän.
Joukkoon mahtuu aina myös muutama kielipoliisi, ja osalla heistä saattaa olla tarve korjata virheitäsi. Jos saat lukijoiltasi ilmaiseksi vinkkejä kielenhuoltoon, kiitä ja jatka kirjoittamista. Jos palaute on ilkeää, kiitä ja kehota kohteliaasti poistumaan listaltasi.
Pienet kielioppivirheet ja epätäydellisyys tekevät sinusta inhimillisen ja samaistuttavan. Lukija tietää, että kirjoittaja on oikea ihminen.
Toisin sanoen, se voi kääntyä myös eduksesi, että et ole kirjoittamisen ammattilainen.
2. Hyödynnä tekoälyä ja oikolukua
Lähes kaikissa tekstinkäsittelyohjelmissa ja myös sähköpostimarkkinointiohjelmissa on oikolukuominaisuus – jopa suomen kieleen. Hyödynnä sitä.
Voit antaa tekstisi esimerkiksi ChatGPT:n luettavaksi. Pyydä sitä tarkistamaan kielioppi- ja kirjoitusvirheet.
Monesti kirjoitamme, kuten puhumme. Virkkeistä voi tulla pitkiä, polveilevia ja monimutkaisia. Tekoäly voi muotoilla saman asian sujuvammin.
Älä silti ulkoista kirjoittamista kokonaan tekoälylle. Voit käyttää sitä apunasi, mutta et voi ulkoistaa sille itseilmaisuasi, ajatuksiasi, kokemuksiasi ja ammattitaitoasi.
Tekoäly voi olla arvokas apu sähköpostimarkkinoinnin aloittamisessa. Sen kanssa voi pallotella ideoita, siltä saa vinkkejä sisällöistä ja rakenteista. Kynnys viestien lähettämiseen voi madaltua, kun joku, vaikka vain tekoäly, on ensin tarkistanut viestisi.
3. Kirjoita ja lue paljon
Kirjoittaminen muuttuu sujuvammaksi ja nopeammaksi, kun kirjoitat paljon. Joten kirjoita paljon.
Kirjoittaminen on opeteltavissa oleva taito, kuten moni muukin. Et voi kehittyä ja oppia, jos et aloita. Jokainen aloittaa jostain. Hyväksy, että et ehkä ole mestarikirjoittaja, eikä sinun tarvitse sellaiseksi tulla, mutta voit oppia paremmaksi.
Jos haluat oppia paremmaksi kirjoittajaksi, lue. Etsi kiinnostava sähköpostilista, jonka kirjoittajan tyylistä pidät. Lue viestejä ja kiinnitä huomiota, miten ja mitä hän kirjoittaa. Älä ala plagioida, mutta ideoita ja vaikutteita voi ottaa kokeneemmilta.
Mikä tahansa muukin lukeminen edistää omaa kirjoitustaitoasi, joten lue monipuolisesti.
(Katso täältä vinkkejä, miten voi oppia kirjoittamaan viihdyttäviä viestejä.)
4. Keep it Simple
Sähköpostimarkkinoinnin ei tarvitse olla monimutkaista. Viestien ei tarvitse olla pitkiä.
Mieti nämä asiat, kun alat kirjoittaa viestiä:
– Minkä yhden asian haluan tässä viestissä kertoa?
– Mitä iloa tai hyötyä tästä on vastaanottajalle?
– Mitä haluan, että vastaanottaja tekee viestin luettuaan?
Esimerkiksi:
”Moi,
tänään haluan kertoa sinulle tämän asian: [kerro asiasi].
Voit hyödyntää tätä näin: [kerro, miten vastaanottaja hyötyy].
Klikkaa linkkiä ja [kerro, mitä linkin takana on ja miksi sinne kannatta mennä].
Terveisin, [nimesi]”
Siinä on sinulle yksi helppo valmis viestipohja, jota voit käyttää. Muokkaa ja varioi mieleiseksesi.
Lyhyt viesti on parempi kuin ei viestiä ollenkaan!

Vastaa