Miksi sähköpostimarkkinointi voittaa somemarkkinoinnin kuusi–nolla

1. Et ole algoritmien armoilla

Sähköpostiviestisi kilahtaa vastaanottajan postilaatikkoon juuri silloin, kun haluat. Jotkut sähköpostiohjelmat saattavat ohjata viestisi eri välilehdelle kuin toivot, mutta algoritmiin perustuvaa priorisointia ei ole.

Somejulkaisu ei välttämättä näy edes kaikille seuraajillesi tai se ei näy silloin, kun haluat. (Esimerkki: Kirjoitan tätä vähän aprillipäivän jälkeen, ja ainakin omassa somefeedissäni näkyi moni aprillipila vasta 2. tai 3. päivä huhtikuuta.)

Esimerkiksi LinkedIn tarjoaa oletuksena ensin algoritmin mukaan kiinnostavimmat sisällöt. Jos haluat nähdä uusimmat sisällöt ensimmäisenä, se on valittava erikseen.

Metan algoritmit suosivat maksettua sisältöä, minkä takia orgaanisen näkyvyyden saaminen muuttuu jatkuvasti hankalammaksi.

Sähköpostimarkkinoinnissa algoritmit eivät vaikuta viesteihisi tai siihen, kenelle ja milloin ne näkyvät.

2. Omistat yleisösi

Kuvittele tilanne, että sometilisi hakkeroidaan tai rikot tietämättäsi jotain Metan käyttöehtoa, minkä takia tilisi poistetaan.

Menetät koko vaivalla hankkimasi yleisön. Tällaisia tarinoita kuulee silloin tällöin. Jos käytät Metan alustoja, käytännössä Meta hallitsee pääsyäsi yleisöösi. Sinulla ei ole suoraa kontaktia heihin ilman Metan suostumusta.

Sähköpostilista on sinun omasi. Listalle liittyjä on vapaaehtoisesti antanut yhteystietonsa sinulle ja samalla luvan lähettää viestejä suoraan hänelle.

Listasi ei katoa Metan muuttuvien käytäntöjen takia.

En sano, että sinun on lopetettava somemarkkinointi, mutta älä jätä yleisöäsi vain sen varaan. Rakenna oma sähköpostilista, ohjaa someseuraajasi myös listalle ja ala tehdä sähköpostimarkkinointia.

3. Omistat sisältösi

Sinä päätät, mitä julkaiset sähköpostiviesteissäsi (tietenkin lain ja hyvän tavan rajoissa).

Somealustoilla on omat sensuurikäytäntönsä. Sisältöjä valvotaan tekoälyn avulla, joten toisinaan aivan kelvollinenkin sisältö joutuu sensuurin alle.

Omistat julkaisemasi sisällöt myös somealustoilla, mutta jos luet esimerkiksi facebookin käyttöehdot, niin annat myös Metalle luvan säilyttää, kopioida, muokata ja julkaista sisältöjäsi.

Sähköpostimarkkinoinnissa viestiesi sisällöt ovat aina omiasi.

4. Saat vastaanottajan (lähes) jakamattoman huomion

Somen käyttö on nopeaa selailua. Yksittäisen julkaisun kohdalle pysähdytään korkeintaan muutamiksi sekunneiksi.

Sähköpostiviestiä pysähdytään lukemaan, jos se on onnistunut. Sinun on oltava tuttu tai otsikon kiinnostava, jotta vastaanottaja ylipäätään avaa viestisi. Mutta kun hän avaa, saat hänen huomionsa.

Sähköposti on henkilökohtainen ja suora viesti, kun taas somejulkaisu on yleinen ja julkinen.

Kun julkaiset somessa, se on kuin huutaisit täpötäydellä torilla yhtä aikaa ja kilpaa kaikkien muiden kanssa. Huomion saaminen on hyvin vaikeaa, joskus jopa mahdotonta.

5. Segmentoit ja sitoutat

Somessa voi olla mahdollista tavoittaa määrällisesti suurempi yleisö kuin sähköpostimarkkinoinnilla, mutta sähköpostilistalla yleisö on sitoutuneempaa, toisin sanoen laadukkaampaa.

Somessa seuraaminen on kasuaalia, kynnys alkaa seurata jotain on matala. Sähköpostilistalle liittyminen taas on harkitumpi päätös. Omaa nimeä ja osoitetta ei välttämättä luovuteta mihin tahansa. Ja se on hyvä sähköpostimarkkinoijalle.

Sähköpostimarkkinoinnissa pystyt myös segmentoimaan yleisösi tarkemmin. Jos sinulla on esimerkiksi useampi erilainen tuote, joilla on erilaiset kohderyhmät, voit kohdentaa viestisi sen mukaan. Tarkka ja osuva kohdennus tarkoittaa parempaa sitoutumista.

6. Näet tulevaisuuteen

Ajattele sähköpostin historiaa. Sähköpostiohjelmat tai sähköpostin käyttö eivät ole merkittävästi muuttuneet niiden olemassaolon aikana.

Entä jos mietit somen historiaa. Historia on lyhyempi ja täynnä muutoksia. Facebook on aivan eri kanava nyt kuin sen alkuvuosina. Somealustoja syntyy ja kuolee, kanavien suosio vaihtelee trendien mukaan. Omistajat vaihtuvat ja säännöt muuttuvat.

Somen kautta et luultavasti koskaan tavoita koko kohderyhmääsi. Tilastojen mukaan suomalaisista 80% käyttää somea, mutta kanavia on useita ja käyttö hajaantuu.

Tilastojen mukaan 94% aikuisikäisistä suomalaisista on sähköposti, eli käytännössä lähes kaikilla. Sähköpostia käytetään töissä ja sitä käytetään vapaa-ajalla.

Mitä enemmän kaikki digitalisoituu, sitä enemmän tarvitaan sähköpostia. Asioiden hoitaminen digitaalisesti vaatii lähes poikkeuksetta sähköpostiosoitteen.

Ei siis ole näköpiirissä, että sähköpostin käyttö loppuisi tai että sen käyttö muuttuisi merkittävällä tavalla. Sähköposti on joidenkin mielestä vanhanaikainen, mutta toisaalta se on myös pysyvä ja ennustettava.

Mihin some on matkalla?

Mikä on somen tulevaisuus? Muuttuvatko kanavat maksullisiksi? Miten käy käyttäjämäärille? Tuleeko maksullisuus vaihtoehdoksi, jolla voi estää mainosten näkymisen? Mitä se tarkoittaa somessa mainostaville yrityksille?

Somen negatiivisista vaikutuksista mielenterveydelle puhutaan paljon. Alkavatko käyttäjät jossain vaiheessa rajoittaa omaa käyttöään tai poistua alustoilta kokonaan? Mitä jos käyttäjät alkavat boikotoida tiettyjä kanavia protestina omistaville firmoille tai henkilöille?

Suuri osa somekanavista on yhdysvaltalaisten yritysten omistuksessa, joten USA:n kauppapoliittisilla tai lainsäädännöllisillä päätöksillä voi olla vaikutuksia somen käyttöön myös Euroopassa.

Jos tekisin SWOT-analyysin somemarkkinoinnista ja sen tulevaisuudesta, niin heikkouksiin ja uhkiin tulisi pidemmät listat kuin vahvuuksiin ja mahdollisuuksiin. Minun mielestäni.

Some herättää, sähköposti myy

Jos käyttäisin somemarkkinointia omassa yrityksessäni, käyttäisin sitä ennen kaikkea sähköpostilistan kasvattamiseen.

Some toimii hyvin herättelijänä – se tekee potentiaalisen asiakkaan tietoiseksi aiheesta tai ongelmasta, johon tarjoat ratkaisua. Sen avulla voit herättää kiinnostuksen.

Kun asiakas etenee ostopolulla ja alkaa etsiä tietoa, vertailla ja harkita ostamista, sähköpostimarkkinointi on tehokkaampi kanava. Ala- ja käyttäjäkohtaisia eroja tietenkin on, mutta somessa harvoin ostetaan – siksi se voi olla väärä paikka yrittää myydä.

Siksi:

  • Älä rakenna koko yleisöäsi somen varaan.
  • Mieti, missä ostopolun vaiheessa some toimii parhaiten.
  • Ja ennen kaikkea: rakenna sähköpostilistaa ja käytä sitä myyntiin.

(P.S. Lue täältä, miksi sähköpostimarkkinointi sopii yksinyrittäjille.)

Kumpaan kannattaa käyttää resurssinsa, kumpi konvertoi paremmin, some vai sähköpostimarkkinointi?
Kumpaan kannattaa käyttää resurssinsa, kumpi konvertoi paremmin, some vai sähköpostimarkkinointi?
Jaa tämä sivu:

Kommentit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *