Kolumni on loistava vertailukohde, kun puhutaan viihdyttävästä sähköpostimarkkinoinnista. Ei mikään helpoin tyylilaji kirjoittaa. Mutta kun sen taitaa, niin lopputulos voi olla todella vaikuttava ja tehokas.
Kolumni perustuu kirjoittajan omaan ääneen ja näkemykseen. Se sisältää usein henkilökohtaisia havaintoja ja pohdintoja. Parhaimmillaan havainto tai pohdinta resonoi lukijan omien havaintojen kanssa, ja lisää niihin jonkin yllättävän näkökulman.
Se on samaistuttava. Se saa oivaltamaan tai ajattelemaan asiaa uudella tavalla.
Juuri niin kuin hyvä sähköpostimarkkinointi.
Hyvästä kolumnista tulee fiilis, että melkein kuin tuntisi kirjoittajan. Jos suosikkikolumnistisi kertoo syövänsä avokadopastaa, kokeilet sitä itsekin, vaikka et edes tykkää avokadosta. Katsot hänen suosittelemansa tv-sarjan tai alat harkita lomamatkaa sysi-Suomeen, koska hänkin on niin tehnyt.
Sama ilmiö tapahtuu sähköpostimarkkinoinnissa, kun viesteihin lisää persoonaa ja häivyttää kasvottoman korporatiivisuuden taka-alalle.
Persoonallinen, viihdyttävä ja samaistuttava tekstisisältö luo suhteen kirjoittajan ja lukijan välille. Siitä huolimatta, että viesti on yksisuuntainen.
Älä kirjoita kaikille – kirjoita oikealle yleisölle
Kolumnit jakavat usein myös mielipiteitä. Vahvan persoonallisen otteen ja omien näkemysten takia vastareaktio voi olla voimakas, jos lukija ei jaa samoja näkemyksiä.
Voin vaan kuvitella palautteen määrää ja laatua, kun kirjoittaa kolumneja isoon ja tunnettuun mediaan. Eri mieltä olevat ilmaisevat mielipiteensä varmemmin ja äänekkäämmin kuin samanmieliset.
Sama voi olla odotettavissa, jos alat tehdä sähköpostimarkkinointia vahvalla omalla äänellä ja näkökulmalla. Tosifanit rakastavat. Ja sitten on ne, jotka haukkuvat maanrakoon.
Ajatellaanpa hetki heitä, jotka haukkuvat. Ostavatko he tuotteesi, kun viestisi on kädenlämpöinen ja mitäänsanomaton? Eivät osta.
Älä yritä miellyttää heitä. He eivät ole asiakkaitasi.
Kirjoita viihdyttäviä ja persoonallisia viestejä, jotka resonoivat sinulle oikeassa yleisössä.
Markkinointia omilla ehdoilla
”Parasta yrittämisessä on vapaus!” Klisee, mutta totta. Nautin, kun en joudu vastaamaan kenellekään tekemisistäni. (Paitsi asiakkaille ja kirjanpitäjälle.)
Yrittäjänä voin tehdä oman näköistä bisnestä, omilla ehdoillani.
Koulussa opimme, että ammattiosaamiseemme liittyvä tekstisisältö on objektiivinen tutkielma tai opinnäytetyö. Siinä kontekstissa sen pitääkin olla.
Entä jos otamme opinnoistamme ja tutkielmistamme mukaan kaiken sen ammattiosaamisen, joka meillä on, mutta vaihdamme tekstin tyylilajiksi kolumnin?
Kokeile mitä syntyy. Omilla ehdoilla tekeminen saa ulottua myös markkinointiin ja sähköpostimarkkinointiin.
Viihdyttävässä sähköpostimarkkinoinnissa on myös se hyvä puoli, että sitä on kiva tehdä. Ei enää yksi kuormittava velvollisuus, vaan inspiroiva ja mielekäs työtehtävä, jolla voi olla suuri vaikutus bisnekseen.
Mistä inspiraatiota viihdyttäviin viesteihin?
Jos haluat oppia viihdyttävää sähköpostimarkkinointia, niin yksi hyvä tapa on lukea kolumneja. Myös digilehdistä tai esim. Ylen sivuilta löytää useita kolumnisteja. Lue ja tee huomioita.
Millainen rakenne teksteissä on, millaiset aiheet saavat sinut kiinnostumaan, miksi jätät jonkun kolumnin lukematta, millainen otsikko herättää huomion, millaisen henkilökohtaisen havainnon tai näkökulman kirjoittaja esittää jne.
Miten voit soveltaa havaintojasi omaan sähköpostimarkkinointiin?
Tässä artikkelissa lisää Printrovertin vinkkejä viihdyttävien tekstisisältöjen kirjoittamiseen.

Vastaa