Muutamia vuosia sitten, aivan sattumalta, eksyin erään yrittäjän kotisivuille. Hän osasi kirjoittaa kiinnostavalla tavalla omasta aiheestaan ja tarjosi hyödyllisiä vinkkejä. Juuri sellaisia vinkkejä, joihin etsin vastauksia.
Erästä aiheeseen liittyvää ohjetta hän tarjosi veloituksetta sähköpostiin lähetettäväksi. Ohjeen otsikko vastasi kysymykseen, johon erityisesti etsin vastausta, joten tilasin sen.
Sain ohjeen ja otin sen käyttööni.
Aloin saada lähettäjältä sähköpostia jatkuvasti. Ei kahden kuukauden välein tulevaa uutiskirjettä, vaan jopa päivittäisiä viestejä.
Ärsyttävää, vai mitä?
Totta puhuakseni, ja omaksi hämmästyksekseni, avasin jokaisen viestin. Ja ahmin sisällön. Ja: ostin hänen myymänsä tuotteen!
Tehokasta.
Ja kiinnostavaa. Näinkin voi siis myydä?
Olen yrittäjä, jolle myyminen on välillä vähän haastavaa. Kylmäsoitot tuntemattomille ovat pahin painajaiseni. Ahdistavaa ja kaiken lisäksi tehotonta.
Entä sitten some. Siellä on kuulemma oltava. Olen lukenut ohjeita orgaanisen somenäkyvyyden kasvattamisesta ja toiminut neuvojen mukaan. Seuraajikseni sain lähinnä ystäviäni sekä samalla alalla toimivia kollegoita. Some vaati valtavasti resursseja (ja meinasi viedä mielenterveyden) – ilman merkittävää tulosta.
Aloin tutkia aihetta sähköpostimarkkinointi. Uutiskirjeistä tiesin jotain, mutta mitä oli tämä tällainen sähköpostilla tapahtuva markkinointi ja myynti, jonka ”uhriksi” olin itsekin joutunut?
Löysin sekä suomalaisia että ulkolaisia copywritereita, jotka kirjoittivat ja opettivat nimenomaan tästä aiheesta. Liityin useille sähköpostilistoille.
Sukelsin syvälle aiheeseen, aloin tutkia sitä entistä tarkemmin, opiskella suorastaan. Katsoin webinaareja, luin oppaita. Luin sähköposteja, joita alan ammattilaiset minulle aiheesta lähettivät. Luin hyviä sähköposteja ja luin huonoja sähköposteja, ja aloin analysoida niitä.
(Kuinka paljon aikaa olenkaan kuluttanut sähköpostien lukemiseen!)
Voisiko tämä olla ratkaisu myös minulle, vähän introvertille yrittäjälle, joka tykkää kirjoittaa. Hurahdin täysin ja aloin kokeilla oppimaani käytännössä.
Pikakelaus tähän hetkeen.
Printrovertti.fi on eräänlainen koe: Pystynkö rakentamaan toimivan digibisneksen nollasta, kotisivujen ja sähköpostin avulla, jopa kokonaan ilman somea?
Mietin pitkään – hyvin hyvin pitkään – mikä on tuote, jota alan tässä kokeessani myydä. Välillä on vaikea nähdä asiaa, joka on nenän edessä: sähköpostimarkkinointi. Tätä olen viimeiset vuodet intohimoisesti tankannut, joten miksi en opettaisi asiaa myös muille yrittäjille.
Jos sähköpostimarkkinointi on sinulle uusi asia, pääset vähän syvemmälle aiheeseen Sähköpostimarkkinointi tunnissa –minikurssin avulla. Kurssilla opit mitä sähköpostimarkkinointi on ja miksi sitä kannattaa tehdä.
Jos olet jo päättänyt aloittaa sähköpostimarkkinoinnin, mutta et ihan tiedä, mistä lähteä liikkeelle, tutustu sähköpostimarkkinoinnin valmennusohjelmaan. Valmennusohjelmassa ohjaan sinut askel askeleelta työlään alkuvaiheen yli.
Tervetuloa mukaan sähköpostimarkkinoinnin maailmaan. Varoituksen sana: tähän voi hurahtaa, ja pahasti!
Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella.